Overzicht digitale en grafische vaktermen
van Inbound marketing tot Interlinie
I
Inbound marketing: het doel van inbound marketing is dat een organisatie of zijn aanbod gevonden wordt via zoekmachines, social media en websites. Dit wordt o.a. bereikt door het publiceren van relevante en waardevolle content en het aangaan van interactie met de doelgroep. Je zou dit een ‘zacht’ soort marketing kunnen noemen. Outbound marketing is daarentegen het actief benaderen van de doelgroep, vaak door middel van betaalde promotie van content via traditionele kanalen als tv en printadvertenties of via e-mailing campagnes.
Inslagschema: overzicht van de positie van pagina’s op een drukvel zodat deze na het vouwen en brocheren tot katernen op de juiste volgorde staan.
Inspringen: het creëren van een bepaalde hoeveelheid ruimte aan het begin van een tekstregel om het begin van een nieuwe alinea aan te geven of om het verschil met andere regels duidelijk te maken.
Interlinie: de regelafstand. Deze wordt gemeten van onderzijde x-hoogte van de letter x van regel 1 tot de eerstvolgende onderzijde x-hoogte van de letter x in regel 2. Opmaakprogramma’s hanteren standaard punten als interlinie-aanduiding terwijl Office-programma’s termen als single, double e.d. gebruiken. De afstand kan ook in punten worden aangegeven; daarmee kun je de interlinie in Word in lijn houden met die van andere huisstijldragers die met professionele opmaakprogramma’s zoals InDesign zijn gemaakt.