Overzicht digitale en grafische vaktermen
van Tagline tot Typografie
T
Tagline: een subtitel die soms als vast element bij een logo hoort. De tagline geeft vaak in enkele woorden de hoofdactiviteit weer van de organisatie of het merk. Bijvoorbeeld de woorden ‘energy drink’ onder het Red Bull logo op blikjes. In advertenties wordt meestal een pay-off onder het logo gebruikt: ‘geeft je vleugels’. Het verschil tussen pay-off en tagline is niet altijd duidelijk, zo wordt een commerciële pay-off (slogan) soms ook tagline genoemd. Voorbeeld: het logo van Philips met daaronder ‘ Sense & simplicity’ en Levi’s ‘Quality never gets out of style’
Textuurpapier: ongestreken (uncoated) papier dat een bepaalde structuur krijgt door bijvoorbeeld linnenpersing of de bekende Conqueror-vergure met fijne horizontale lijntjes waar notarissen en advocaten al decennia gretig gebruik van maken.
TIFF of TIF: een bitmap georiënteerd grafisch bestandsformaat, afkorting van Tagged Image File Format. Een TIFF kan grijswaarden, kleurwaarden, transparantie en lagen bevatten, kan net als JPG gecomprimeerd worden maar zonder kwaliteitsverlies. Soms bieden stockfotobureaus naast JPG-versies ook een TIFF-versie aan op maximale resolutie die strakker en dus duurder is dan hun grootste JPG. De doorgaans forse bestandsomvang is geen probleem bij drukwerk maar maakt het TIFF-formaat ongeschikt voor gebruik als afbeelding op websites.
Typografie: het vormgeven, hiërarchisch structureren, opmaken en het op papier en beeldscherm weergeven van tekst. Goede typografie versterkt het gevoel dat de content teweegbrengt bij de doelgroep en draagt bij consistent gebruik (volgens huisstijlregels) bij aan de herkenbaarheid van een merk of organisatie. Een typografisch logo bestaat uit letters en andere tekens binnen een font.